Mi-a picat ieri sub nas un video, scurt, ușor inspirațional, să îl categorisim ca self-help. Ei, video-ul acesta spunea că experiențele de care avem parte în viață le putem privi ca pe efectul apei fierbinți asupra anumitor corpuri: un cartof, un ou și boabele de cafea. 

Și de aici, timp de un minut jumate, viața era o metaforă în care poți să lași experiențele să te înmoaie și ești un cartof, te pot întări și ești un ou – fragil la început și mai dur apoi sau poți fi boabele de cafea, care lucrează cu apa fierbinte și dau cafeaua.

Vai, ce frumos, ce simplu zis, să priceapă toată-toată lumea.

Și ce scop bun am putea vedea în acest film, te ajută să te dezvolți și să îți alegi atitudinea față de greutățile vieții. Poți alege să devii mai tare după un episod greu, ca oul, sau poți face o licoare minunată cum e cafeaua.

Deci să nu fim cartofi în fața greutăților, să fim măcar ouă, dacă nu cafea!

Și aici văd o mare problemă, mai mare și mai periculoasă decât oala aceea de apă fierbinte.

Mă scuzați de exprimare, nu îmi plac frazele care încep cu “în viață”, dar…

În viață trebuie să fii uneori și un cartof. Și dacă simți că ceva te înmoaie, să lași să fie așa. Nu cred că este sănătos să îți inhibi anumite emoții. Nu cred că este sănătos să te chinui și să te zbați să fii tare când tu ai nevoie să te răcești după ce ai fost opărit.

Nu cred că este sănătos să te transformi în boabe de cafea, când tu simți că atunci, în acea perioadă, ești un cartof.

Atunci când îți dorești să te dezvolți cel mai important mi se pare să te analizezi. Niciodată 5 minute dintr-un video nu vor bate 5 minute petrecute de tine, cu tine, când ești la început. Introspecția te ajută mai mult decât orice carte/film/video din industria de self-help. Care da, este o industrie și da, de multe ori nu îți va pune în față un produs aliniat cu nevoile tale.

Este ca atunci când intri într-un H&M, Stradivarius sau Zara: au haine drăguțe, au mărimi și mai mari, dar parcă toate au fost croite pentru niște oameni mai subțiri, mai drepți, mai fără forme. Prea puține au linii care să îți urmeze forma corpului, care să cadă bine pe silueta ta și în care să te simți bine. Nu asta urmăresc ei primordial. Industria de fast-fashion are și alte obiective.

Așa că ce-ar fi, înainte de toate, să ne dezvoltăm o bază a cunoașterii de sine și a mecanismelor care funcționează pentru noi? Este foarte greu ce sugerez, dar pe termen lung este extrem de benefic, iar asta ne va ajuta să aplicăm filtrele necesare pentru a lua și a digera ce e bun din industria de dezvoltare personală și ce se mai învârte în jurul ei.

Poate pentru unii are un rol benefic chiar de la început, însă eu știu sigur că am nevoie să analizez și să filtrez bine ce iau din astfel de mesaje. Și nu, nu cred că așa este pentru toți, este mai mult o viziune subiectivă și un îndemn la cumpătare.

Este important să devii cafea, este în regulă să fii și cartof, dar cred că cel mai important este să știi și să lași apa fierbinte să își facă efectul conform nevoilor tale de atunci. Dacă simți că te înmoaie, las-o să facă asta.

 

Imaginea este făcută în Viena, în muzeul lui Freud.

Filmulețul cu cartoful, aici.